Gezocht: STEM-profielen
Gezocht: mecanicien, monteur, service engineer, technicus (m/v) met talent!
Bedrijven zijn steeds op zoek naar technische profielen. ‘Bedrijven smeken om STEM-profielen’ klinkt in februari 2020 in het EOS wetenschapstijdschrift (Scheers, 2020). Toch studeren er jaarlijks te weinig jongeren af met een diploma in het STEM-domein (Science, Technology, Engineering & Mathematics) terwijl er in de snel veranderende samenleving een stijgende vraag is naar wetenschappelijke en technische beroepsprofielen. Overal in Europa staat daarom het vergroten van de instroom en uitstroom in STEM-studierichtingen, op de agenda (Vlaamse raad voor wetenschap en innovatie, 2012). Specifiek in Vlaanderen is vooral het aandeel van afgestudeerden in een STEM-richting in het tso en bso, te laag. Het is voor veel werknemers dus niet vanzelfsprekend om technische profielen te vinden.
SODAplus beschikt over een databank met een groot aandeel STEM-leerlingen. Op deze manier vind je snel de perfecte match voor uw bedrijf.
Talent. Maar liefst ook een professionele attitude!
Jonge gemotiveerde werknemers vinden, is een grote uitdaging voor veel werkgevers. Want hoe ben je zeker dat je 'een goedje' aan de haak hebt geslagen? Om een SODA-attest te behalen moeten jongeren op school uitblinken in Stiptheid, Orde, Discipline en in professionele Attitudes. En dit elke dag opnieuw!
Slechts 39% van de leerlingen behaalt het SODA-attest. De lat ligt hoog. Bij een leerling met een SODA-attest kan je dus zeker zijn van een goede werkethiek.
Aanwerven zonder te discrimineren
Het SODA-attest kan bovendien als een objectief selectiecriterium dienen bij rekrutering. Jongeren, ongeacht hun studierichting en/of afkomst kunnen met hun attest aantonen dat ze over professionele attitudes beschikken en dus een aanwinst zijn voor jouw bedrijf. Op die manier gaan we discriminatie tegen.
Interesse om met ons samen te werken?
Referenties
Dewispelaere, M. (2020). Waarom kiezen jongeren voor een STEM-studierichting? Onderzoeksrapport.
Vlaamse raad voor wetenschap en innovatie (2012). Kiezen voor STEM. De keuze van jongeren voor technische en wetenschappelijke studies. Studiereeks 25, VRWI.