Heeft het niet kunnen behalen van een SODA-attest een averechts effect?

Zolang een leerlingen het SODA-attest nog kan behalen, is de motivatie duidelijk. Maar wat gebeurt er als een leerling als zo vaak te laat is geweest dat die het SODA-attest niet meer kan behalen dat jaar?

Stel je voor: Het is november en als leerling merk je dat je dit jaar al teveel B-scores behaald hebt om nog een SODA-attest te krijgen.

 

Veel leerkrachten en directies stellen zich de vraag: "Werkt het SODA-attest in die situatie dan niet negatief?" Dit is niet het geval. Als leerlingen wel het SODA-attest nog kunnen behalen, zal er een reden zijn waarom zij zich niet gemotiveerd voelen voor één of meerdere SODA-criteria. Dit verandert niet op het moment dat ze het SODA-attest niet meer kunnen halen. Dat blijft natuurlijk dezelfde reden.

 

 

Feedback

Daarnaast blijven we feedback geven aan elke leerling, of die nu wel of niet nog kans maakt op het SODA-attest. We gaan altijd op zoek naar de oorzaak van een B-score en hoe de leerlingen zelf werk kan steken in het verbeteren van dit gedrag. Daarom dat SODAplus zo veel aandacht schenkt aan de evolutie van leerlingen over een termijn van meerderen semesters en zelfs jaren. 

Placeholder image
succesverhalen

De drijfveer achter ongewenst gedrag verdwijnt niet doordat een leerling het SODA-attest niet meer kan behalen.

— Professor Martin Valcke