Het SODA-project is reeds hét onderwijsproject in Vlaanderen dat leerlingen motiveert om te werken aan professionele attitudes. Hiervoor maakt vzw SODAplus gebruik van de zelfdeterminatietheorie, de motivatieleer en rolmodellen.
Onderzoek universiteiten en hogescholen
Op zoek naar een onderzoeksopdracht of een onderwerp of praktijkprobleem voor jouw thesis, masterproef, doctoraat of stage? SODAplus werkt nauw samen met de Universiteit van Gent om dit mogelijk te maken.


Samen met Prof. Dr. Martin Valcke (Onderwijskunde) en Prof. Dr. Koen Schoors (Economie) willen we onderzoeken wat en hoe groot het effect is van het SODA-project en hoe we de efficiëntie ervan nog kunnen vergroten.
Veelgestelde vragen over het SODA-attest
- Hoe gebruik je SODAplus en het attest als leerkracht?
Als je als leerkracht weet hoe je het SODAplus moet gebruiken, kan het een krachtige tool zijn om je klas op een positieve manier te motiveren. Maar hoe precies gebruik je als leerkracht het SODA-attest.
- Wat is het SODA-attest?
Op de SODAplus website kom je veel verwijzingen naar SODA-attest tegen. Maar wat precies is het SODA-attest en hoe helpt het bij het motiveren van leerlingen in het middelbaar?
- Wat is de meerwaarde van het SODA-attest?
De effectiviteit van het SODA-attest komt voort uit 3 principes:
- Wat is het doel van SODAplus?
SODAplus biedt secundaire scholen een totaalpakket om een wetenschappelijk onderbouwd en effectief attitudebeleid te voeren. Het is een kader op maat van de school om leerlingen op een positieve manier te motiveren.
Ieder jaar werkt vzw SODAplus samen met stagiairs en thesisstudenten.
In disciplines zoals pedagogiek, onderwijskunde, sociologie, maatschappelijk werk & economie.
Via enquêtes die jaarlijks worden afgenomen bij meer dan 4.000 leerlingen halen we alle data op waarmee onze stagiair(e)s meteen aan het werk kunnen.
De volgende probleemstellingen werden door deze studenten onderzocht:
2014-2015: Karolien Keppens
Masterproef: Kiezen voor een studierichting: een vergelijkende studie tussen 'witte' en 'zwarte' scholen bij leerlingen uit de derde graad algemeen-, technisch- en beroepssecundair onderwijs.
Bekijk hier het onderzoek.
2015-2016: Hanne Cooreman
Masterproef: De motivatie van leerlingen om een SODA-attest te behalen in het technisch- en beroepssecundair onderwijs.
Bekijk hier het onderzoek.
Onderzoeksstage: SODA-Rolmodellen in de klas.
Bekijk hier het onderzoek.
2015-2016: Kim Van Ammel
Masterproef: Het maatschappelijk aanzien van onderwijsvormen in Vlaanderen: een onderzoek naar de perceptie van ouders van leerlingen uit het secundair onderwijs.
Bekijk hier het onderzoek.
2016-2017: Noémie Crémer
Onderzoeksstage: De perceptie van leerlingen op de onderwijsvormen TSO en BSO.
Bekijk hier het onderzoek.
2017-2018: Robbe Holvoet
Onderzoeksstage: Stimuleren van consequentie wat betreft het melden van SODA-overtredingen.
Bekijk hier het onderzoek.
2018-2019: Paulien Schamp
Onderzoeksstage: Het stemmen van attitude tijdens klassenraden.
Bekijk hier het onderzoek.
2018-2019: Sandra Van Den Heuvel
Onderzoeksstage: VOLHARDING: EEN SLEUTEL TOT SUCCES. Maar hoe leer je dit efficiënt aan?
Bekijk hier het onderzoek.
2019-2020: Mona Bassleer
Onderzoeksstage: Veranderingen in het constructief feedback geven van leerkrachten aan leerlingen uit het technisch- en beroepssecundair onderwijs in verband met hun soda-attest: workshop onder de loep genomen.
Bekijk hier het onderzoek.
2020-2021: Margo Dewispelaere
Onderzoeksstage: Waarom kiezen jongeren voor een STEM-studierichting?
Bekijk hier het onderzoek.
2020-2021: Joeri Cloostermans
Onderzoeksstage: Voorspellen wie het SODA-attest behaalt: een onderzoek naar de rol van motivatie en leerprestaties in het behalen van het SODA-attest.
Bekijk hier het onderzoek.
2020-2021: Interdisciplinair Project - Opleidings- en onderwijswetenschappen UAntwerpen
Voor dit project zocht een team van onderzoekers een antwoord op de vraag: "Hoe kan je efficiënt zelfevaluatie en feedbackgesprekken organiseren?", en dit specifiek met betrekking tot attitudes.
Het onderzoek kan je hier lezen. Heb je interesse in de handleiding en andere producten die ze ontwikkelden? Stuur ons dan een mailtje!