Dagelijks gebruik
Het attitudebeleid wordt op school ingevuld door de directie en het begeleidend team. Zij spreken af welke aspecten meetellen voor A- en B-scores op het SODA-rapport.
Hoe gebruik je SODAplus en het SODA-attest als leerkracht?
Als je als leerkracht weet hoe je het SODAplus moet gebruiken, kan het een krachtige tool zijn om je klas op een positieve manier te motiveren. Maar hoe precies gebruik je als leerkracht het SODA-attest.
Het attitudebeleid wordt op school ingevuld door de directie en het begeleidend team. Zij spreken af welke aspecten meetellen voor A- en B-scores op het SODA-rapport.
Uit feedback van de leerlingen blijkt dat het SODA-attest soms gebruikt wordt als een soort repressiemiddel of dreigmiddel. Dat is zeker niet de bedoeling.
Het SODA-attest is een tool of instrument om samen met leerlingen te kijken naar: "Hoe gaan wij proberen die vier criteria van SODA (stiptheid, orde, discipline en professionele attitude) te bereiken?" Daarna is het aan de leerlingen zelf om dat invulling te geven. Ze zoeken dus zelf een oplossing voor hun stiptheid, orde, discipline en attitude in de hand te krijgen.
Het SODA-attest is dus zeker geen beoordelingsinstrument dat pas op het einde van traject komt. Het is eerst en vooral een tool of hulpmiddel om samen met leerlingen aan hun eigen ontwikkeling te werken.