Het SODA-attest is geen doel op zich, maar een instrument om attitudes te versterken bij alle leerlingen. Professor Martin Valcke (UGent) benadrukt dat de vraag niet moet zijn “Is het SODA-attest discriminerend?”, maar wel “Waar werken we aan als school?”
Attitudes als bouwsteen van motivatie en succes
Onderzoek in de onderwijskunde, onder meer gebaseerd op de Zelfdeterminatietheorie van Ryan & Deci en het ABC van motivatie (Soenens & Vansteenkiste, UGent), toont aan dat leerlingen gemotiveerder en competenter worden wanneer ze:
- duidelijke verwachtingen krijgen,
- positieve feedback ontvangen,
- en ervaren dat hun inzet ertoe doet.
Het SODA-attest maakt deze principes concreet. Het gaat niet enkel over het behalen van een attest, maar over leren omgaan met stiptheid, orde, discipline, en professionele attitudes — vaardigheden die essentieel zijn voor elke leerling, ongeacht het eindresultaat.
Iedere leerling groeit — met of zonder attest
In elke klas wordt gewerkt aan dezelfde kerncompetenties: stiptheid, orde, discipline, en professionele attitudes.
Elke leerling - ook wie het attest niet behaalt - krijgt begeleiding, feedback en kansen om te groeien.
Dat proces is minstens even belangrijk als het einddoel. Het SODA-project zorgt er dus voor dat iedere leerling ondersteuning krijgt in attitudevorming, wat ook blijkt uit onderzoek naar 21st century skills en employability (OECD, 2022; Vlaams Partnerschap Duaal Leren, 2023).