Welke rol speelt feedback in het succes van een SODA-school?

SODAplus krijgt niet alleen jaarlijks feedback van leerlingen over de werking op hun school. SODAplus wil dat leerkrachten ook aan de slag gaan met feedback naar de leerlingen toe. 

Dankzij het SODA-rapport dat leerlingen vier keer per schooljaar ontvangen, kan gekeken worden naar groeikansen. Daarna gaan leerlingen in gesprek over de gekregen scores, en kunnen zelf gaan nadenken hoe ze B-scores kunnen ombuigen. Door de feedback die leerkrachten geven, onstaat tijd en ruimte om samen met leerlingen te focussen op groei en zelfreflectie. Het versterkt autonomie, motivatie en maakt gerichte begeleiding mogelijk, zodat elke leerling een duidelijk groeipad krijgt.

Goede feedback:

  • Is positief verwoord.
  • Heeft de grootste impact op het leerproces (Hattie & Timperley, 2009).

  • Helpt leerlingen nadenken over hoe ze hun resultaten kunnen verbeteren.

  • Stimuleert autonomie en intrinsieke motivatie door zelfevaluatie en reflectie.

  • Maakt het mogelijk om samen met de leerling een actieplan te ontwikkelen en structurele problemen te identificeren.